Večeře na vidličku aneb ideální stravování před spánkem

Kdo nevečeří, ten si zpomaluje metabolismus. Kdo se každý večer našťouchne, zaručeně přibere. Jak večeřet zdravě a nepřibírat? Praktickou pomůckou může být le forking.

Zajímavý dietní systém navrhl v roce 2005 francouzský vědec a populární inovátor Ivan Gavriloff.  Toužil anglické slovo fork (vidlička), náležitě je pofrancouzštěl a dal tak vzniknout názvu le forking. Podstatou jeho stravovacího návrhu je večeřet pouze vidličkou – ani rukama, ani lžící, ani lžičkou, ani příborem (tedy pokrájet nožem). Zapomeňte proto na polévky, omáčky, hamburgery, chleby, pizzy, jogurty, obiloviny ,kečupy, džemy, pomazánky a tak dále. V méně přísnější verzi (soft forking) se nemusíte ani striktně vyhýbat salátovým zálivkám a omáčkám na těstoviny (pokud to tedy nejsou vyslovené smetanové a máslové hody) – jde o to vkládat do úst jen pevné části a vynikající tekutiny, které po jídle zůstanou v misce, nedojídat (tím se výrazně sníží energetická zátěž všech jídel).

Dodržování přiměřených porcí a vynechání skutečných kalorických bomb je samozřejmostí. K tomu se přidává několik zakázaných položek: sýry, uzeniny a ovoce. Třebaže je možné je pokrájet a nemusejí být vůbec nezdravé, k večeři je Gavriloff nedoporučuje. První dvě položky pro vysoký obsah tuků, ovoce zase obsahuje jednoduché cukry, které nejsou pro večerní jídlo ideální.

Pořádek v jídle

Dodržovat zásady le forkingu ovšem neznamená, že u večeře párkrát ďobnete vidličkou do mrkve a celý den před tím se budete stravovat „bez ladu a skladu“. Ivan Gavriloff předpokládá tři hlavní jídla denně podle francouzského přísloví Snídej jako král, obědvej jako princ a večeř jako žebrák. Snídaně by tedy měla být vydatná s větší porcí zdravých tuků, oběd by také neměl být nijak strohý a měl by obsahovat více škrobů (dopřát si můžete i dezert), zato večeře by měla být jen „na vidličku“.

Nezkažte si to

Pokud se pro večeři podle pravidel le forkingu rozhodnete, myslete na sebe a své cíle a využijte to dobré, co Gavriloff nabízí. Nepořádejte závody v tom, co všechno se dá spořádat vidličkou: Při troše špatné vůle to může být celý punčový dort, pytlík těstovin s litrem smetanové omáčky nebo kopec hranolků! Vy ale nehledáte alibi pro nevhodnou večeři, abyste se pak mohli divit, že přece „držíte dietu“, a přesto nehubnete.

Co tedy zbývá?

Přednost by měly dostat ryby, bílé maso, zelenina, těstoviny a luštěniny. Libové červené maso Gavriloff večer nedoporučuje, protože i v netučném vepřovém je stále dost tuku, navíc trvá až čtyři hodiny, než se toto maso stráví. Seznam doporučených potravin je dlouhý a dají se z nich vykouzlit výborné večeře klidně pro celou rodinu. Použít můžete prakticky všechny druhy zeleniny (večer byste se měli vyhnout dýni, avokádu, artyčokovým srdcím a ředkvičkám), houby, luštěniny, brambory, těstoviny, kuskus, bulgur, rýži (hnědou, basmati), quinou, ryby a kuřecí a krůtí maso. Ideální večeří je zeleninový salát a na drobné kousky nakrájené bílé maso či ryba.

Krájení zakázáno

Pokud jste rozhodnutí se svou váhou pohnout směrem dolů, můžete pravidla přitvrdit a večeřet podle přísné verze le forkingu, která nejen přikazuje jíst jen vidličkou, ale také zakazuje jídla, k jejichž přípravě bylo užito nože či lžíce. Jediné, co je dovoleno při přípravě pokrájet, je ryby a zelenina.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *