Už jste na internetových stránkách narazili na aplikace typu, kdy zemřeš, jak zemřeš, co se ti zítra stane, kdo tě zradí a mnoho dalších tohoto typu? Pak prosím věnujte tomuto článku pozornost.
Jistě to znáte. Dozvíte se kdy umřete, kolik dětí budete mít, nebo kolikrát se rozvedete. Obzvláště na sociálních sítích jsou tyto aplikace oblíbeným způsobem trávením volného času. Uděláte si testík, výsledek dáte na zeď a pak o tom s kamarády společně konverzujete. Jsou to přece jen vtipné výsledky, které jsou náhodně vygenerované, ne?
Je sice pravda, že většina výsledků, pokud se opravdu jedná o aplikaci nebo kvíz jsou zcela náhodné. Je také pravda, že vy osobně výsledky opravdu nemusíte vůbec prožívat a řešit, ale studium lidské psychologie již v minulosti mnohokrát ukázalo, že to čemu mi nedáváme žádnou váhu, nás může nemálo ovlivnit.
Těmto jevům se říká různě, jako příklad můžeme uvést sugesci, nebo pravidlo sebenaplňujícího proroctví. Uvedeme si to tedy na dvou příkladech, které jsou vypracovány na základě různých psychologických teorií.
Co se má stát, to se stane?
Kliknete na aplikaci, co mě čeká zítra (podobná funkce, jako horoskop, kterých je internetu také hodně), dozvíte se, že se vám přihodí úraz. V duchu se tomu zasmějete, protože plánujete být celý den doma a co by se vám doma mohlo stát, že? Jenže daná informace vám nějak zpětně bude šrotové v hlavě, až začnete mít opravdu strach, že se vám něco přihodí. Pomalu ale jistě tomu budete upřímně věřit a.. Druhého dne se stane co? Hle, úraz je na světě.
Druhý příklad. V aplikaci na Facebooku si dočtete, že vaše dobrá kamarádka má být falešná a má vás zradit. Této informaci nebudete pokládat vůbec žádnou váhu a časem úplně zapomenete, že jste někdy něco takového četli. Avšak vaše podvědomí zprávu uchovává, zpracuje av budoucnu se může stát, že se začnete instinktivně této osobě vyhýbat a ani nebudete chápat proč. Podvědomí nerozlišuje mezi pravdou a lži a nezná vtip, ale pouze jedná na základě informací, které se mu dostanou.
Ať už tímto teoriím alespoň z části věříte, nebo ne snad si z článku vezmete alespoň jeho hlavní poselství, tj. není dobré obklopovat se negativními informacemi, o kterých určitě není nouze, a které vám nikdy nepřinesou nic dobrého. A to platí pro všechny lidi, ne jen pro ty pověrčivější z nás.